Vijf fouten die iedereen maakt in zijn eerste vijf rijlessen

Voor je eerste rijles ben je vaak behoorlijk gespannen. Je hebt ten slotte van je vrienden al van alles gehoord over de auto die afslaat en de instructeur die moest ingrijpen. Het leuke hieraan is dat iedereen dit heeft. Hieronder een opsomming van fouten die iedereen maakt:

 

  1. Sturen alsof je op de fiets zit
    Het stuur van een auto gaat van uiterst links naar uiterst rechts drie keer in het rond. Je dus blijven sturen en zorgen dat je niet in de knoop komt te zitten. Dit kan je doen door gebruik te maken van de overpak of doorgeef techniek 
  2. De koppeling loslaten zodra je begint te rollen
    De koppeling heeft aandacht nodig, het is belangrijk om deze helemaal tegen te houden totdat echt aan het rijden bent. Daarna kan je de koppeling loslaten tot de volgende keer dat je moet schakelen
  3. Je voet op de koppeling houden
    Het voelt heel veilig om je voet op de koppeling te houden in het begin. Stel je voor dat je instructeur vraagt om op of terug te schakelen. Er zit links naast de koppeling een mooi plateau waar je je voet weg kan zetten. Dit geeft veel meer rust voor jezelf en het is goed voor de auto
  4. Net voor de auto kijken
    Tijdens je eerste les zal je waarschijnlijk blij zijn dat de auto rijdt en dat alles heel blijft. Het nadeel van net voor de auto kijken is dat je verrast zal zijn als er ineens een bocht opduikt. Zorg er dus voor dat je lekker ver voor de auto kijkt en zo kan anticiperen.
  5. De versnellingspook via de kortste weg naar een andere versnelling proberen te duwen
    Als je op de versnellingspook kijkt dan zie je dat alle nummers verbonden zijn door een H-patroon. Het schakelt veel makkelijker als je dit in je achterhoofd houdt. Een leuk voorbeeld is het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling. Dit kan je voor elkaar krijgen door de pook twee keer kort naar voren te duwen.
5 commentaren

Faalangst examen

Tegenwoordig heb je bij het CBR ook het faalangst examen. Voor wie is dit en wat is er anders dan het normale praktijkexamen. Het faalangstexamen is onder voor personen die hartstikke goed kunnen rijden maar het bijzonder spannend vinden om met een andere instructeur of examinator te rijden. De examinator voor deze examens is erin getraind om met dergelijke reacties om te gaan en zal je ook daarbij kunnen bijstaan. Ook mag je een time out aanvragen ergens in het examen. In deze time out kan je een rondje om de auto lopen of je ademhaling weer naar een normaal niveau brengen. Je mag zoveel time outs aanvragen als je wilt maar het kan ook zijn dat de examinator er voor jou eentje aandraagt als hij/zij denkt dat dit nodig is. 

 

Waar wordt je op getoetst tijdens het praktijkexamen. De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden. En of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op:

  1. je beheersing van de auto
  2. kijkgedrag
  3. of je goed voorrang verleent
  4. inhalen
  5. in- en uitvoegen
  6. rijden op kruispunten en rotondes
  7. verrichtingen

Zoals je kunt zien bij bovenstaande punten is het bestaat het grootste deel van je rijopleiding uit het creëren van verkeersinzicht en dus je kijkgedrag. Men noemt het ook wel eens kijkbewijs in plaats van een rijbewijs. Klinkt het faalangstexamen je nu als muziek in de oren. Hou er dan rekening mee dat  er wel een hogere prijs aan verbonden is. De prijs voor het examen is namelijk €222.2. Het examen doe je bij het CBR in Den Helder

8 commentaren

Het nieuwe rijden

Bij Het Nieuwe Rijden gaat het om relatief geringe aanpassingen van de rijstijl die veel opleveren. Het toepassen van enkele eenvoudige tips levert al direct een toename op in rijcomfort en veiligheid, terwijl tegelijkertijd brandstof wordt bespaard. De belangrijkste tips zijn:

• Schakel zo vlot mogelijk bij maximaal 2500 toeren (bij benzine- motoren, bij dieselmotoren is dit maximaal 2000 toeren) naar een zo hoog mogelijke versnelling. In modernere autos geeft de auto zelf aan wanneer er doorgeschakeld kan worden. Ook kunt u vaak het effect bekijken door het actuele verbruik in de gaten te houden.

• Trap daarbij het gaspedaal snel en doortastend zover in dat u vlot met het verkeer kunt meerijden. Dit betekent natuurlijk niet dat u overal vol gas weg moet rijden. Enig beleid is dus van belang.

• Schakel niet te snel terug en laat de auto zolang mogelijk zonder de koppeling in te drukken in een zo hoog mogelijke versnelling uitrollen

• Let naast de tips tijdens het rijden ook eens op het stukje voorbereiding. De bandenspanning is zeker net zo belangrijk. Een te zachte band zorgt ervoor dat de motor harder moet werken omdat er meer rolweerstand is. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een hoger verbruik.

Natuurlijk is het ook belangrijk om a

1 commentaren

Nieuwe lesauto bij Rijschool Raatsie

Ja je leest het goed. Spoedig zal er een nieuwe lesauto in gebruik worden genomen. De keuze is gevallen op een Fiat Punto 1.3 Diesel. De auto is krachtig genoeg om vlot met het Helderse verkeer mee te komen. Tevens is het Interieur prettig om naar te kijken en zeer gebruiksvriendelijk. De instelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en het stuurwiel maken de auto toegankelijk voor iedere leerling.

Graag verwelkom ik je snel in de nieuwe lesauto en dan gaan we een gezellige en leerzamen tijd tegemoet tijdens jouw rijlessen in Den Helder

0 commentaren